close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

.תשובה להורים- הילד מכור למסכים. מה עושים?

הרב יוני לביאו אב, תשפ27/07/2020

שאלה: הילד מכור למסכים, איך להתמודד עם זה?

תגיות:
שאלה: הילד מכור למסכים, איך להתמודד עם זה?

תשובה: הורים יקרים.

המסך הוא המגנט החזק בעולם. יש לו יכולת אדירה להשפיע, לסחוף ולמכר, והוא עושה את זה מהר וחזק יותר מהרבה חומרים פסיכואקטיביים.
אם היינו חיים בעולם נורמאלי החוק לא היה מתיר שימוש בסמארטפונים לפני גיל 18 ואולי אפילו 21. לא היינו נתקלים במצבים הזויים בהם ילד שאסור לו לחצות כביש לבד כבר מחזיק ביד אייפון משוכלל.
אין ספק שהילדים זקוקים מאוד לעזרתנו, ההורים, בהתמודדות עם המסכים.
שאלתכם כללית מאוד וחסרים בה פרטים חשובים
המשפיעים על התשובה:
בן כמה הילד? 'מכור' באיזו רמה? איזה סוג שימוש הוא עושה מול המסך? ועוד.

לכן אענה בכלליות ומעבר לכך אתם מוזמנים להתייעץ באופן אישי.
א. הקדימו רפואה למכה – ההחלטה האם ומתי לקנות לילד טלפון סלולארי, כל שכן מכשיר חכם, היא החלטה כבדה שיש לשקול בכובד ראש. אסור לה להיות מוכרעת בגלל לחצים מצד הילד ('כולם בכיתה שלי כבר יש להם...') או כי היה מבצע משתלם.
גם כשקונים מכשיר – השאלה היא איזה ובאילו תנאי שימוש. אם די לילד בשיחות והודעות, אין הצדקה לרכוש מכשיר משוכלל יותר שיש בו אינטרנט, רשתות חברתיות וסרטים וכו'.
כדאי לערוך 'חוזה' כתוב עם הילד בו יוגדרו כללי השימוש, שהקפדה עליהם היא תנאי לחזקת המכשיר.

ב. ליווי והשגחה תוך כדי – אם הוחלט לרכוש מכשיר חכם חובה לדאוג: 1. לסינון תכנים פוגעניים. 2. לאפליקציה שתקצוב את זמני השימוש ותמנע את השימוש באפליקציות מסוימות (כמו רשת האינסטגרם, טיקטוק וכדו').
ספקי הסלולאר והאינטרנט מחויבים בחוק לתת ללא תשלום סינון תוכן (מינימאלי) ובלבד שמבקשים מהם, וישנן גם אפליקציות חינמיות המאפשרות להורים לעקוב אחרי המכשיר של ילדם ולשלוט על השימוש בו (family link, sentry, ylimit ועוד). עדיף לא להסתפק בכך וללכת על סינון איכותי יותר בתשלום כמו רימון או נטספארק.

אפשר להתייעץ על כך עם 'מוקד אור' (חפשו בגוגל) שמדריך הורים בנושא.
לצד זה צריך כל הזמן לעקוב, להסביר, לחנך, לחזק, לעזור לילד למצוא תעסוקות אלטרנטיביות מלבד המסך וכמובן לתת דוגמא אישית באופן בו אנחנו משתמשים.

ג. הילד כבר התמכר – אם אנו מרגישים שהרכבת כבר ברחה מהתחנה והילד שקוע ברמה שאיננו מצליחים לעצור אותו, יש לפנות לעזרה מקצועית.
לעיתים מה שנצרך הוא לחזק את הסמכות ההורית שלנו באופן שיאפשר לנו להתנהל מול הילד
בצורה נחושה וחכמה, ולשם כך יש להיפגש עם מנחה/ת הורים מקצועי.
כאשר ההתמכרות עמוקה אין מנוס מלפנות לאיש מקצוע מנוסה שייפגש עם הילד וההורים ויעזור לצאת מן הסבך.
קו היעוץ להורים 'לב אבות' נותן 'עזרה ראשונה' בעניין. במכון למשפחה של תנועת אמונה אפשר למצוא אנשי מקצוע טובים בכל הארץ, וניתן לחפש עצמאית מטפל טוב שיעזור.

תקופת הקורונה העצימה את השימוש במסכים והחופש הגדול המתקרב הוא פתח לעליית מדריגה נוספת. בהתארגנות נכונה וחכמה ובסייעתא דשמיא נעזור לילדינו להיות נטועים בחיים האמיתיים ולא להישאב אחרי המסכים.

* לצפיה בתשובות נוספות שלי לבני נוער על מיניות והתמודדות עם אתגרי הרשת - https://katzr.net/11751b

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה